Terveyspalvelut ovat huononneet Rautavaaralla

Elokuussa 2021 kuvailin fb-päivityksessäni Rautavaaran terveyspalveluja seuraavin sanankääntein: ”Harkitsetko Rautavaaralle muuttoa, mutta ehkä sinua mietityttää, toimivatko palvelut täällä periferiassa. Niinpä kerron tämän viikon kokemukseni terveyspalveluistamme.

Alkuviikosta olin yhteydessä Kysterin sairaanhoitajaan joka varasi saman tien ajan lääkärille. Saman vuorokauden sisällä olin jo tohtorin kynsissä, joka lähetti seinän taakse labraan. Olin hänen mukaansa sinä aamuna jo kuudes ”ylimääräinen” päivystysasiakas hänen ennakko-työlistallaan, mutta näytteet olivat putkessa viisi minuuttia odotusaulaan tulostani. Wau!

Sitten muutaman päivän perästä polvea alkoi kivistämään niin etten meinannut saada unen päästä kiinni. Aamulla kouluun mennessäni soitin kahdeksan maissa ajanvaraukseen. ”Sopisiko 9.20 tänään?”, kyseli hoitaja. No jo vain sopi. Lääkäri lääkitsi ja pyysi soittamaan ajan röntgeniin Juankoskelle. Soitin saman tien ja langan päässä kysyttiin pääsisinkö kuviin jo samana päivänä. Oli muita kiireitä, mutta seuraavana päivänä kuvaus sopi minulle. Röntgenhoitaja pahoitteli, että sisään pääsyni oli melkein 15 minuuttia myöhässä. Voit arvata, ettei se minua haitannut tippaakaan.

Olemme suuren soteuudistuksen edessä. Sitä on perusteltu sillä, että palveluiden pitäisi uudistuksella parantua nykyisestään. Näistä minun kokemuksistani on paha panna paremmaksi. Jos palvelut kuitenkin huononisivat uudistuksessa, on mukava muistella, että ainakin ennen uudistusta palvelu pelasi uskomattoman tehokkaasti.

Voimia teille terveydenhoidon ammattilaiset, jotka olette kokemukseni mukaan kovassa iskussa ja varmasti joudutte joustamaan kuntalaisten terveyden parhaaksi. Arvostan teidät korkealle.”

Vaan kuinkapahan on tänään? Lohkesi hammas. Piti päästä sen särmää hiomaan. Soitto ajanvarauskeskukseen. Siellä automaatti luennoi luuriin ”Jos olette Varkaudesta, painakaa numero 1, jos sieltä tai täältä, näppäilkää 2, jos olette ihan jostain muualta, niin näppäilkää oitis 3″. Teidät on siirretty takaisin soittopalveluun, kuulemiin!”

Hoitaja soittaa pariinkin kertaan, mutten ehdi vastaamaan. Siistä seuraavana aamuna uusi yritys: ”Jos olette Varkaudesta, painakaa numero 1, jos sieltä tai täältä, näppäilkää 2, jos olette ihan jostain muualta, niin näppäilkää oitis 3″. Teidät on siirretty takaisin soittopalveluun, kuulemiin!”
Iltapäivällä kuulen ihan elävää virkailijaa kuullakseni, että kolmen kuukauden päästä saattaisi löytyä aika, mutta ensin pitää odottaa ainakin puolitoista kuukautta, että hammashoitola avaa varauskirjansa huhtikuulle.

”Ettäkö ei mitää toivoa sitä ennen”, koetan änkyttää. ”Palveluseteli kyllä käy,” vastaa hoitaja. ”Mikä ihmeen palveluseteli, en oo ikinä kuullukkaan,” minä ähkän vastaan. Niin hoitaja sitten valistaa, että kun vaan soitatte meille uudestaan ja pyydätte palveluseteliä, niin saatte käyttää 60 euron palvelusetelin yksityisen hammaslääkäriaseman palveluihin. Ensin teidän pitää vaan surffata PARASTAPALVELUA.FI-sivustolle, valita sopiva hoitopaikka ja -aika ja ilmoittaa siitä meille.

Tutustun, mitenkä sitten tekisin. Avaan parasta palvelua-sivuston, valitsen oman hyvinvointialueen, valitsen minkä alan palveluseteliä olen hakemassa, valitsen kymmenien erilaisten kammashoitojen joukosta sen, jonka arvelen vaivaani sopivan ja PUFF! Siinäon lista 90 hammaslääkäristä, jotka muitta mutkitta odottavat minua käsi ojossa! Täälläkö te kaikki olette? Terveyskeskus kumisee autiona.

Havaitsen, että hampaita aletaan paikkaamaan 120 eurosta lähtien 185 euron hintaan saakka. Mutta, mutta, missäs nämä paikkaajat ottavat vastaan? Se ei ilmene, ennen kuin näpyttelen auko kunkin tohtorin nettisivun. Huomaan, että kun napsautan vuoron perään auki kolme ensimmäistä tarjokasta, lääkärilista ei enää olekaan laittamassani halvin hinta ensin. Tärjolle pomppaavat 185 euron lääkärit ihan huomaamatta. Niin monta kertaa, kun valitsen jonkun palveluntuottajan, lista on järjestettävä uudelleen.

Minulle riittää kolmen ensimmäisen tohtorin tietojen räplääminen, maku menee koko hommasta. Sivusto on tehty puhtaasti rahastamismielessä. Jos jo minulle, kohtuulliset digitaidot omaavalle, palvelun etsiminen kyrsiinnyttää, niin mitenpä arvelet 10-20 vuotta minua vanhempien eestyvän hammaskalustonsa huoltoon?

Summa summarum: joku vuosi sitten tällaiset lohkeamat hoidettiin kunnallisesti kuukauden kuluessa omassa terveyskeskuksessa. Nyt saat soitella ja etsiä palvelua tietokoneella, varailla toistamiseen ja viimein matkata sata kilometriä suuntaansa, liki neljä tuntia hoitoaikoineen lähimpään kaupunkiin. Maksettavaa jää vähintään 60 €+ polttoaineet, n. 25 € ja monen tunnin hyölä. Ennen selvittiin suunnilleen samalla maksulla, mutta omassa kirkonkylässä ja paljon sukkelampaan. Siitä, millaisten vaiheiden kautta osauduin lääkärille, kerron joskus myöhemmin.